خشم در ترکیه در این باره اجرا نکردن مقررات ساخت‌وساز در فرو ریختن بسیاری از ساختمان‌ها در زمین‌لرزه اخیر نقش داشته است، بالا گرفتهاست.

turkey

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی یک ساختمان در شهر مالاتیا در ترکیه سال پیش تکمیل شده بود و اسکرین‌شات‌ها منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی آگهی را نشان می‌دهد که می‌گوید این ساختمان «بر اساس آخرین مقررات زمین‌لرزه ساخته شده است.»

متن آگهی می‌گوید همه مواد و کارهای انجام شده در این ساختمان «کیفیت درجه یک» دارند.

یک ساختمان اخیر ساخته‌شده یک مجتمع آپارتمانی در شهر بندری اسکندرون است که تصاویر نشان می‌دهند عمدتا ویران شده است.

یک ساختمان دیگر که در سال ۲۰۱۹ در شهر انطاکیه افتتاح شده بود، هم در تصاویر منتشر شده عمدتا تخریب شده است. در ویدئوی مربوط به افتتاح این ساختمان در نوامبر ۲۰۱۹ صاحب شرکت ساخت‌وساز دخیل مدعی می‌شود که محل و کیفیت ساخت این مجتمع در مقایسه با ساختمان‌های دیگر ویژه است.

گرچه زمین‌لرزه‌های رخ‌داده قدرتمند بودند، کارشنان می‌گویند ساختمان‌های به درستی ساخته‌شده باید سر پا باقی بمانند.

دیوید آلکساندر، استاد طراحی و مدیریت اضطراری در یونیورسیتی کالج لندن می‌گوید: «حداکثر شدت زمین‌لرزه بسیار بالا بود، اما آنقدر بال نبود که ساختمان‌های خوب ساخته‌شده را پایین بیاورد.»

«در اغلب جاها میزان لرزش‌ها کمتر از حداکثر بود، بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم در میان هزاران ساختمان فروریخته تقریبا همه آنها باید از هر مقررات معقول ساخت‌وساز مربوط زلزله تخطی کرده باشند.»

اعمال نکردن مقررات ساختمان‌سازی

مقررات ساخت‌وساز به دنبال مصیبت‌های قبلی در ترکیه از جمله زلزله سال ۲۰۱۸ سخت‌تر شده‌اند. استانداردهای ایمنی سختگیرانه‌تر همچنین به دنبال زمین‌لرززه سال ۱۹۹۹ در اطراف شهر ایزمیت در شمال غرب ترکیه که به مرگ ۱۷۰۰۰ نفر انجامید، به کار گرفته شدند.

آخرین مقررات ساختمان‌ها در مناطق آسیب‌پذیر به زمین‌لرزه‌ را ملزم می‌کند که از سیمان باکیفیت و تقویت‌شده با میله‌های فولادی استفاده کنند. اما این قوانین چندان به اجرا در نیامده‌اند.

پروفسور آلکساندر می‌گوید: «بخشی از مشکل این است که نه تنها ساختمان‌های موجود از این لحاظ بازسازی نشده‌اند، استانداردهای ساخت‌وساز در ساختمان‌های جدید هم چندان به اجرا در نیامده‌اند.»

دولت به طور دوره‌ای تخلفات ساخت‌وساز را بخشیده است و در مقابل پرداخت جریمه مالی ساختمان‌های ساخته‌ده بدون تاییدهای ایمنی لازم را عملا مشمول استثنای قانونی کرده است. تصویب این بخشش‌ها از دهه ۱۹۶۰ شروع شده و آخرین آنها در سال ۲۰۱۸ انجام شده است.

منتقدان از مدت‌ها پیش هشدار داده‌اند که چنین بخشش‌هایی خطر ایجاد فجایع در صورت بروز زمین‌لرزه‌ای بزرگ را افزایش می‌دهد.

جلال سنگور، زمین‌شناس در ابتدای امسال گفت تصویب بخشش‌های تخلفات ساخت‌وساز در کشوری که پر از گسل است، جنایت است.

کد خبر 740810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    5 0
    آنها دیگر آخر ساختمان سازی بوده اند در فیلم ها و تصاویری که از نجات مردم نشان می دهند بجای میلگرد آج دار در بتن از میلگرد ساده استفاده کرده اند و این خودش یک دلیل فاجعه است
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    3 0
    اکثرا در بتن ریزی ستون‌ها استانداردهای لازم رعایت نمی شود _ حتی در ایران _ علاوه بر آنکه مقطع ستون گاهی کوچک در نظر گرفته می شود و برای بتن سقف از پمپ بتن استفاده می کنند ولی قالب ستون‌ها را ۳ متری می بندند که امکان ویبره بتن به خوبی میسر نیست و بتن ستون‌ها را هم با بیل به صورت دستی می ریزند که موجب تخلخل بتن می شود و همانطور که در زلزله‌ها می بینیم این ستون های ظعیف تحمل بار سنگین سقف ها و دیوارهای روی آن را ندارند و تخریب می شوند
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    7 0
    در ایران هم همینطور است از پزشک تا خیاط تولیدی و ... دارند ساختمان می سازند یه مهندس عمران و سازه هم سر ساختمان نمی بینی رو تابلو مشخصات ساختمان نوشتن ناظر مهندس فلانی ولی صوری است هیچ وقت نیست کارفرمایان حاضرند میلیاردها پول برای کاشی و سرامیک فرانسوی و اون ور آبی خرج کنند ولی یه مهندس ساختمان استخدام نکنند تا هم زلزله میاد و ساختمان خراب میشه همه به مهندس ها بد و بیراه میگن در صورتی که به سازنده ساختمان‌ها باید بد و بیراه گفت